Zitten je medewerkers veel? Tips om meer in beweging te komen

zitten

Tegenwoordig zitten we veel meer. Werken we vaker achter een computer of laptop, checken we onze mail op de bank met een ipad en liggen we het liefst de hele avond op de bank Netflix te kijken. Te veel zitten kan zorgen voor verwoestende gezondheidseffecten en er is wetenschappelijk bewezen dat wanneer je teveel zit dit kan leiden tot diabetes, overgewicht, depressie, hart- en vaatziekten en dat je er zelfs door kunt overlijden. Het klinkt allemaal heel heftig en misschien als een ver-van-je-bed-show, maar toch kan het je sneller raken dan dat je zou denken. Daarom is het als werkgever ook erg belangrijk om zittende werknemers in beweging te laten komen.  

Een paar leuke tips om je werknemers op een creatieve manier te laten bewegen:  

Tip 1 Sneaker Monday 

Laat je medewerkers elke maandag op gympen naar het werk komen en ze zoveel mogelijk laten lopen en staan. Een lunchwandeling is hier ideaal voor. Wanneer je een medewerker een op een wilt spreken kan een wandeling ook een uitkomst zijn. Zo zijn jij en je medewerker in beweging en tijdens een wandeling kunnen hele mooie bijzondere gesprekken ontstaan met informatie die je misschien niet had verkregen als het gesprek in een koude kantoorruimte had plaatsgevonden.  

Tip 2 Geen excuus om te blijven zitten 

Pak elke mogelijkheid om te lopen aan. Heb je een vraag aan een medewerker of collega? Stuur dan geen mailtje of appje maar loop even langs. Heb je iets geprint? Loop dan zelf naar de printer om de papieren op te halen. En heb je zin in een bakje koffie? Nodig dan je collega uit en loop samen naar de koffiehoek om even te genieten van een korte wandeling en je bakje koffie.  

Tip 3 Neem de trap in plaats van de lift 

Oke… we kunnen ons voorstellen dat als je op 10 hoog werkt een trap nemen niet altijd even prettig is. Maar eerder uit de lift stappen kan natuurlijk wel. Stap 1 of 2 etages eerder uit en pak voor het laatste stukje de trap. Daag je werknemers uit om vaker de trap te nemen door bijvoorbeeld leuke korte opdrachten of quotes te plaatsen op muur langs de trap.  

Tip 4 Trainingen aanbieden 

Er zijn veel trainingen die gegeven worden op het gebied van dynamisch zitten. Denk hierbij aan bekkenoefeningen, stoelinstellingen wijzigen, hoe verplaats je je gewicht en hoe zorg je ervoor dat je tijdens het zitten toch genoeg beweegt?  

Natuurlijk zijn er ook andere hulpmiddelen en meubilair die je werknemers helpen om meer te bewegen tijdens hun werkzaamheden. Zo maakt werken aan een zit-statafel afwisselen tussen zitten en staan mogelijk en zijn er zogenoemde cycle-bureaus, bureaus met een zitfiets voor nog meer beweging. Het is niet zo dat je als werkgever het zit probleem oplost, het is en blijft een lifestyle probleem. Het gaat namelijk om de totale zittijd per dag waarin ook andere variabelen een rol spelen, zoals bewegen, voeding, alcoholgebruik, roken etc. Maar lichamelijke activiteiten kunnen wel veel van de gezondheidseffecten die optreden bij te veel zitten tot op een bepaalde hoogte compenseren.  

Wil je meer weten over dit onderwerp? Heb je specifieke vragen of wil je advies over dit onderwerp? Neem dan contact met ons op via 088-246 04 04 

 

 

Facebook
Twitter
LinkedIn

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.