Waarom gelukkige medewerkers zo belangrijk zijn

gelukkige medewerker

Het geluk en de motivatie van een medewerker gaan hand in hand. En, gemotiveerde medewerkers zijn nu eenmaal fijne werkkrachten. Maar, wat maakt gelukkige medewerkers dan nu zo ideaal? Er zijn een aantal voordelen te benoemen. Ken jij ze?

Ze zijn minder vaak ziek

Ten opzichte van andere medewerkers melden gelukkige medewerkers zich minder vaak ziek. Ze zijn gezonder. Daarentegen melden ongelukkige medewerker zich juist vaker ziek. Gelukkige medewerkers zorgen daarmee voor meer continuïteit en minder verzuimkosten. Wist je dat een groot deel van het ziekteverzuim trouwens niets te maken met ziekte? Verzuim komt namelijk ook door onder andere demotivatie en een gebrek aan plezier. Als medewerkers gelukkig zijn, kan dit mogelijk zelfs leiden tot 27% minder ziekteverzuim, staat er op de site van Nonosancy.

Gelukkige medewerkers maken minder fouten en zijn productiever

Nog een voordeel is dat gelukkige medewerker minder stress hebben. Daardoor maken ze minder fouten. Daarnaast zijn gelukkige medewerkers optimistisch. En optimisten? Die zijn productiever. Het  Amerikaanse onderzoek- en adviesbureau Gallup berekende dat in de VS slecht management en verloren productiviteit – door een gebrek aan betrokkenheid – circa 1 triljoen euro per jaar kost. Terwijl gelukkige medewerkers juist zorgen voor extra inkomsten. Ze denken meer mee, verzinnen oplossingen en zetten een tandje bij op de cruciale momenten.

Ze zijn flexibeler

Doordat gelukkige mensen minder stressgevoelig zijn, kunnen ze beter tegen veranderingen. Dit maakt ze veerkrachtiger. Met name in hele dynamische bedrijven is dit een enorm groot voordeel.

Gelukkige medewerkers zijn socialer

Mensen ervaren gelukkige mensen als betrouwbaarder en sympathieker. Dit is niet vreemd aangezien gelukkige werknemers inderdaad behulpzamer zijn en collega’s in moeilijke tijden steunen. Als werkgever is het ook prettiger werken met meer sociale en betrokken medewerkers.

Geluk werkt aanstekelijk

Gelukkige mensen steken andere mensen aan met vrolijkheid en vriendelijkheid. Daarbij delen ze hun geluk met de mensen om hen heen. Vooral de mensen die je vaak ziet, hebben op het gebied van geluk invloed op je. De meeste mensen zitten toch aardig wat uren op het werk en zo kunnen deze gelukkige medewerkers mooi het geluk verspreiden in jouw bedrijf.

Visitekaartje voor anderen

Niet alleen zijn gelukkige medewerkers fijn voor in het bedrijf, daarbuiten heeft het net zo goed effect. Wie wil er immers nu niet werken in een bedrijf waar de mensen gelukkig zijn? Je trekt dus zo makkelijker goede nieuwe medewerkers aan. Dit straalt trouwens ook door naar klanten van een bedrijf. Klanten tonen meer loyaliteit naar ‘gelukkige bedrijven’ toe.

Leestip: Hoe motiveer je medewerkers?

Facebook
Twitter
LinkedIn

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.