Slapende medewerker

Slapende medewerkers zijn het meest waardevol

slapende wedewerker

Ping! De telefoon van Marleen licht op en ze lag net zo lekker te slapen. Er is een mailtje van haar manager. Hij heeft een idee en wil dat morgen met haar bespreken. Loop je even langs? Waar zou het over gaan?  denkt Marleen. Ze heeft geen flauw idee, maar nieuwsgierig is ze wel. En klaarwakker ook. En het is pas half één. Piekerend ligt ze te draaien in haar bed en pas om twee uur weet ze de slaap weer te vatten. Gebroken staat ze de volgende ochtend op en gaat naar haar werk.

Na een paar bakken sterke koffie loopt Marleen bij haar manager langs. Hij vertelt dat hij toch besloten heeft om zijn plannen nog even on hold te zetten, het is nog te vroeg om ermee naar buiten te komen. “Maar wat zie je er moe uit, heb je slecht geslapen?” Marleen laat zich niet kennen en bevestigt dat zij inderdaad weleens een betere nachtrust heeft gehad. “O, dat is wel vervelend, want vandaag komen er klanten op bezoek en het is belangrijk dat je een beetje scherp bent”

De nieuwgierigheid naar de plannen van haar manager heeft plaats gemaakt voor irritatie als  Marleen haar werkplek opzoekt.

Fijn hoor zo’n manager die er prat op gaat 24/7 “aan” te staan. En maar bellen en mailen met je medewerkers en maar lastigvallen met al je ideetjes en plannetjes hoe onbetekenend ook. Het tijdstip van contact daar let je al lang niet meer op. De communicatiemiddelen worden optimaal gebruikt. Iedereen is toch bereikbaar.

Terwijl dat niet hoeft en echt onzin is. De tijd waarin je medewerkers echt productief moeten zijn ligt vooral in de uren dat je hen betaalt. Meestal liggen die ergens tussen 8 en 18 uur. In deze uren wil je dat  zij scherp zijn en klaar staan voor je bedrijf. En buiten die uren? Dan laat je ze lekker met rust.

Onderzoek heeft aangetoond dat gebrek aan nachtrust een belangrijke oorzaak is voor een burnout. En als manager wil je niet verantwoordelijk zijn voor dat gebrek aan nachtrust, toch? Dus laat ze slapen, morgen weer een dag.