Employer branding en waarom het zo belangrijk is

employer branding

Het juiste talent aantrekken en die past binnen je organisatie is belangrijker, maar het behouden van dit talent is misschien nog wel belangrijker. Dan komt employer branding om de hoek kijken en elk bedrijf doet dit weer anders. Door gebruik te maken van employer branding zetten bedrijven hun bedrijfscultuur op de kaart en wordt er een meerwaarde gecreëerd voor de doelgroep die ze willen bereiken. Met als uiteindelijk doel het behouden van de huidige medewerkers maar ook het aantrekken van nieuw talent.

Sollicitanten hechten tegenwoordig veel waarde aan het imago van hun eventuele nieuwe werkgever. Daarnaast zorgt een goed en sterk werkgeversmerk voor een beter imago van een bedrijf. Wanneer je als bedrijf weet hoe je je employer branding op de juiste manier kan inzetten weten nieuwe werknemers goed wat ze kunnen verwachten en in wat voor bedrijfscultuur ze terecht komen. Ze kunnen hierdoor sneller beoordelen of er een match zou kunnen zijn tussen zichzelf en de bedrijfscultuur van de potentiële nieuwe werkgever. Dit is niet alleen in het voordeel van de sollicitant maar ook voor de werkgever, want op deze manier kan het indirect zorgen voor een kortere wervings tijd van nieuwe kandidaten en hoeft er minder energie en tijd gestoken te worden in het werving en selectie proces.

Mocht je als bedrijf hier nog niet (bewust) mee bezig zijn is het zeker aan te raden om hier eens naar te kijken. Wij geven je graag een aantal tips om hiermee te beginnen.

Tip 1 Online en offline zichtbaarheid

Ga je bedrijf eens door google heen halen. Wat zeggen mensen online over je bedrijf?  Hoe ziet je website eruit? Ben je makkelijk te bereiken en neem eens een (anonieme) enquête af onder de huidige werknemers.

Tip 2 Gewenst imago

Zorg ervoor dat je als organisatie een helder beeld hebt over het gewenste imago en in hoeverre daar op dit moment aan voldaan wordt. Moeten er bepaalde zaken aangepast worden of ben je tevreden met hoe je er nu voor staat wanneer het om imago gaat. Wanneer je dit in kaart hebt gebracht kun je aan de slag met een merkstrategie.

Tip 3 In kaart brengen

Breng in kaart wat de voordelen zijn om bij jouw bedrijf te komen werken. Denk hierbij aan een goed en mooi salaris, arbeidsvoorwaarden die passend zijn bij het bedrijf en de tijd, hoe nieuwe en huidige werknemers zich kunnen ontwikkelen en door kunnen groeien en hoe je de plannen van de organisatie waar kunt maken.

Tip 4 Missie en visie

Het klinkt misschien wat oubollig en ouderwets maar toch is een goede missie en visie van het bedrijf erg belangrijk. Wat misschien nog wel belangrijker is is dat de huidige werknemers deze op de juiste manier uitdragen. Dit kan op de werkvloer zelf maar denk ook eens aan de verschillende social media kanalen die tegenwoordig gebruikt worden.

Natuurlijk blijft employer branding altijd een onderwerp in ontwikkeling. Veel bedrijven kampen op dit moment met personeelstekort, vooral wanneer het gaat om moeilijk te vervullen functies in gebieden waar een krappe arbeidsmarkt heerst. Werkgevers moeten steeds meer talent uit dezelfde vijver halen en wordt de strijdt om de juiste kandidaat te vinden alleen maar lastiger. Daarom is het aantrekkelijk maken van je bedrijf en je wervingsproces erg belangrijk.

Een mooi voorbeeld hiervan is plantenkwekerij Evanthia, die onlangs nog in het nieuws was over de manier van werven en het inzetten van employer branding. Door de krappe arbeidsmarkt zijn ze op zoek gegaan naar een nieuwe en unieke manier van werven van nieuw talent. Kandidaten mogen sinds begin dit jaar geen cv meer meesturen willen ze solliciteren op een functie binnen het bedrijf. Er wordt gekeken naar de persoon zelf en de focus ligt niet op de werkervaring of diploma’s.

Arbeidspsycholoog Lennard Toma vertelde hier het volgende over “ Cv’s vond ik al langere tijd acherhaald. Mensen worden ermee afgerekend op hun verleden, terwijl het stukje papier niks zegt over de toekomst. Als je eerder projectmanager was, is het vaak moeilijk om daarna als hr-manager aan de slag te gaan. Maar hoeveel zegt een functietitel nou echt? Mensen kunnen meerdere talenten hebben”

Als werkgever moet je dus vernieuwde kanalen en mogelijkheden inzetten om de juiste doelgroep(en) te benaderen. Dit is voor elk bedrijf weer anders en uniek maar doe je dit op de juiste manier dan zul je zien dat je op een relatief makkelijke manier het juiste talent kan aantrekken.

 

 

Facebook
Twitter
LinkedIn

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.