Effectief thuiswerken

5 valkuilen om te omzeilen wanneer je effectief wil thuiswerken

Effectief thuiswerken

Het thuiswerken is weer de norm geworden. Eigenlijk was dat al het geval, maar in een van de laatste persconferenties is het weer wat extra benadrukt door de premier. Voor velen die dachten dat het werk binnenkort wel weer buitenshuis gedaan zou kunnen worden een vervelende tegenvaller, maar hoe houd je dat thuiswerken nog een beetje vol. Vaak lees je een aantal tips hoe je dat het beste kan aanpakken, hieronder vijf voorbeelden van zaken die je beter kan vermijden

  1. Niet met je laptop op de bank

Hoe verleidelijk het misschien ook is, maak het je niet te geriefelijk. Richt voor jezelf een goede werkplek in die functioneel is en ervoor zorgt dat je goed aan de gang kan gaan. Dus niet op de bank met je laptop op schoot. Kan ook niet, want de werkgever is verantwoordelijk voor de werkplek, ook als die zich thuis bevindt.

  1. Neem het niet te gemakkelijk met je tijd

Ook als je thuiswerkt doe je er goed aan om je aan je normale werktijden te houden. Dus gewoon om acht uur beginnen en om vijf uur stoppen. Misschien voelt het vrijer om je eigen tijden en werkritme te bepalen, maar je kan je beter aan je gebruikelijke schema houden. Dit zorgt ervoor dat je ook je vrije tijd blijft herkennen om daar leuke dingen in te doen die niet gerelateerd zijn aan je werk.

  1. Ga niet in je pyjama in gesprek met de klant

Ja je zit thuis en zolang je niet aan het beeldbellen bent bepaal je dus zelf wel wat je draagt. Dresscodes zijn vervallen en je maakt het jezelf gemakkelijk. Wat kan het jou schelen hoe je erbij loopt. En toch maakt het wel degelijk verschil. Onderzoek heeft aangetoond dat er een onbewuste relatie is tussen je werk en de (werk) kleding die je erbij draagt. Dus als je thuis echt productief wil zijn? Suit up!

  1. Maak van thuiswerken geen eenzame opsluiting

Je bent inmiddels al zo lang thuis dat je collega’s wezens uit een ver verleden zijn geworden. Je zal ze niet allemaal missen, maar een groot aantal wel, toch? Het sociale contact met het bedrijf en de collega’s is wat de verbinding maakt voor veel mensen met hun werk. Spreek daarom vaste momenten op de dag af om even bij te praten met elkaar. Soms formeel werkoverleg, maar maak ook tijd met elkaar voor het “praatje bij de koffieautomaat”. Er zijn voldoende middelen beschikbaar om ondanks de afstand met beeldbellen toch contact met elkaar te hebben.

  1. Voorkom een overschot aan zitvlees

Het lijkt een open deur, maar zorg voor jezelf is heel belangrijk. Wanneer de lunchwandeling weggevallen is, omdat je nu niet meer de deur uit hoeft is het aan te raden om hier een alternatief voor te vinden. Ga lekker de deur uit voor een frisse wandeling, of een stukje fietsen. Beweging is natuurlijk altijd goed voor je, maar met beweging kan je ook je brein even resetten, zodat je weer na deze pauze weer fris aan de slag kan.