Burn-out september

Burnout vervelend en nog duur voor je organisatie ook

burnoutWanneer een van je medewerkers een burnout heeft dat gevolgen voor meer dan je denkt.

Heel vervelend dat je medewerker een burnout heeft en daardoor langdurig uitgeschakeld is.

Je hebt er alle vertrouwen in dat hij zijn uiterste best doet om snel weer terug te komen, maar je weet ook dat dit nog wel een tijd kan duren.

In de tussentijd gaat alles gewoon door. Ook bij je bedrijf, want de schoorsteen moet natuurlijk wel blijven roken.

Regelmatig denk je eraan terug dat je de situatie rond die medewerker wel een tijdje hebt laten doorsudderen. Veel te lang eigenlijk. Maar ja, de oplossing lag ook niet voor het oprapen, dacht je.

Dácht je, want de praktijk toont nu aan dat de werkzaamheden nog steeds doorgaan, ondanks de afwezigheid van je gewaardeerde kracht.

Maar daar hebben anderen wel offers voor moeten brengen. De collega’s hebben wel een uitbreiding van hun werkpakket gekregen. En een forse uitbreiding want hun collega stond erom bekend dat hij een berg verzette. Niet geheel toevallig ook één van de oorzaken van zijn huidige verzuim.

De sfeer op je afdeling is er ook niet beter op geworden. De collega wordt gemist, dat zeker, maar er speelt meer. Je vermoedt dat men het jou kwalijk neemt dat je niet eerder hebt ingegrepen. Dat had ervoor kunnen zorgen dat de collega nog gewoon op het werk was geweest en dan was de werkvoorraad ook wat beter te behappen geweest. Bovendien zijn het werkzaamheden die de medewerkers niet echt graag uitvoeren. Bert was namelijk een specialist in dat werk en hij hield het graag voor zichzelf.

Vaak heb je het er met hem over gehad of hij zijn collega’s wegwijs kon maken in zijn werkzaamheden, zodat het werk ook door anderen overgenomen kon worden. Maar Bert greep elk excuus aan om dit niet te doen. “Te druk”, “Te ingewikkeld”, “Te tijdrovend”, kortom er was altijd wel een reden voor Bert om in zijn eigen winkeltje te blijven bivakkeren en de werkzaamheden vooral voor zichzelf te houden.

En nu zit je dus met het probleem dat die werkzaamheden overgenomen moeten worden door mensen die dat eigenlijk niet kunnen. En er ook eigenlijk geen zin in hebben. Je kan je voorstellen dat dit ook in de contacten met je klanten merkbaar is. Een niet gemotiveerde medewerker die laat dat merken en de klant, die ook maar een mens is, die merkt dat ook.

Dit maakt de burnout, naast alle andere ellende, een dure aangelegenheid en dit maakt de noodzaak van preventie pijnlijk duidelijk. Lees meer over burnout preventie op de site van Everybody Groep